Taiwan life - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Stephanie Weersink - WaarBenJij.nu Taiwan life - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Stephanie Weersink - WaarBenJij.nu

Taiwan life

Blijf op de hoogte en volg Stephanie

18 Oktober 2012 | Taiwan, Taipei

Als ik ongekende krachten had zou ik de tijd even stil zetten, want ahhh wat vliegt het voorbij. M’n vorige blog is alweer een maand geleden en het voelt als de dag van gister. Het leventje hier begint al normaal te worden en ik zit echt op m’n plek, waardoor ik soms al zit uit te rekenen hoeveel tijd ik hier eigenlijk nog heb. En elke keer kom ik tot dezelfde conclusie: te weinig. Maargoed, ik ben natuurlijk onwijs blij dat ik er zo over denk en dat heimwee niet in mijn woordenboek voorkomt. Natuurlijk mis je vrienden, familie en die lekkere waldkornbol met kaas, maar de ervaringen hier maken érg veel goed.

Afgelopen weken hebben we voornamelijk de toerist (en soms zelfs de student) uitgehangen. Zo zijn we naar de dierentuin geweest, hebben we Yangminshan Park bezocht en zijn we een weekend naar Tainan geweest. Aangezien Tainan verder naar het zuiden ligt was er een aangename verrassing toen we de bus uitstapten: zo’n 30 graden en veel zon, heerlijk! De stad zelf was leuk om te zien, alhoewel de glans van alle tempels er toch wel een beetje af is. Als je er drie of vier gezien hebt lijken de daaropvolgende toch wel héél erg op die ‘tempel van laatst’. Dus geen uitgebreide tempeltour voor ons, maar wel een paar andere aanraders van onze trouwe lonely planet. De leukste was denk ik toch wel de ‘Anping Treehouse’. Zoals de naam al zegt, ‘tree’ en ‘house’: een soort van mix van een boom/huis maar dan samen.. snap je? Verder was het interessant om te zien dat Nederland ook zijn sporen heeft achtergelaten in Taiwan. Zo staat er in Tainan een compleet oranje huis met Holland erop en ook een Nederlands fort (de resten althans), aangezien Taiwan zo’n 40 jaar lang een kolonie is geweest van ons kleine landje. Voordat ik hier kwam wist ik dit niet eens: we actually own this place!

Vandaag hebben we ook nog de bus gepakt richting Yehliu, een plaats aan zee in het noorden van Taiwan. Door de wind en de zee zijn de rotsen daar in allerlei vreemde vormen uitgesleten, waardoor het aan een maanlandschap doet denken. Ik had nog nooit eerder zoiets gezien, dus ik voelde me weer op en top toerist met m’n camera. Na Yehliu zijn we nog langs Keelung nightmarket gegaan: op de een of andere manier blijven nightmarkets gewoon leuk. Al die tentjes, niet allemaal even hygienisch, de sfeer, de mensen en zó veel verschillend eten: je kan er echt uren rondlopen. Morgen gaan we nog naar Snake Alley, een soort nightmarket maar dan met (wat een verrasing) alleen maar slangen. Men schijnt er zelfs slangenbloed te drinken terwijl het nog WARM is (vul de rest zelf maar in).

Aangezien ik hier officieel ben voor studie, zal ik ook maar even vertellen hoe het daar mee gaat. Ik moet zeggen, de laatste weken wordt er wel iets meer van ons verwacht (met nadruk op iets). Vooral met Chinees komt de vaart er wel iets meer in, maar dat is eigenlijk alleen maar leuk. Ook al is het heel basis, wat is het grappig om die taal te leren en meteen te kunnen toepassen in de praktijk. Taxi-ritjes worden er ook een stuk grappiger door, vooral in niet sobere toestand. Random zinnen uitproberen op de chauffeur en geen idee hebben wat ie terug zegt. Want tsja, daar houdt het wel een beetje op: praten oké, maar verstaan? Misschien een recorder kopen en in slow-motion terugluisteren. Maargoed, wie weet praat ik over een paar maanden wel vloeiend Chinees. Positieve instelling is erg belangrijk.

Oh, nog één laatste ding: Taiwanezen zijn soms toch wel, laten we het zo zeggen, "apart". Slapen tijdens de les, in de bieb, in de dierentuin, zelfs tijdens het UITGAAN. Het is normaal hier. En nog iets compleet anders: de straten hier zijn echt schoner dan m'n kamer in Groningen (misschien geen goede vergelijking), maar er is nérgens een prullenbak te bekennen. We staan er nog steeds verbaasd van te kijken. Gevolg: je loopt altijd een uur met je zooi in de hand en je durft het door sociale controle niet op straat te gooien. Oja, en je krijgt een boete in de metro als je zelfs maar uit een flesje water drinkt. B-i-z-a-r.

Nou, ik ben wel weer uitgepraat voor vandaag. Ik kruip m’n bed in! X

  • 18 Oktober 2012 - 19:53

    Wilma Spanjer:

    Hoi Stephanie,
    Het is tellkens weer leuk om je reisverslag te lezen. Mooi om te vernemen dat de tijd daar erg snel gaat en je het dus naar je zin hebt.
    Hier gaat alles weer zijn normale gangetje na de prachtige trouwdag van Leonie en Tom. Zolang naartoe geleefd en nu alweer voorbij.
    Tot de volgende keer!

    Groetjes Wilma

  • 19 Oktober 2012 - 08:58

    Ilse:

    Wat heb ik lang moeten wachten op weer een verhaal van de andere kant van de wereld. Gelukkig altijd even leuk om te lezen waar je je mee bezig houd en wat je allemaal ziet. :-) Keep going! Tot zondag! Liefs. I

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stephanie

Study Abroad Taiwan!

Actief sinds 21 Aug. 2012
Verslag gelezen: 419
Totaal aantal bezoekers 21358

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2012 - 20 Januari 2013

Study abroad Taiwan

Landen bezocht: